Skriv en bra problemformulering

Vanligtvis kallas det första kapitlet i din uppsats för Bakgrund. Denna del består i sig av olika delar, men vi börjar med det generella syftet. Meningen är att du i bakgrunden ska presentera det problemområde som du ska undersöka i din studie. Du ska ge en bakgrund till din forskningsfråga så att läsaren kan angripa just dina frågeställningar med lite mer på fötterna. Om du föreställer dig en uppsats som behandlar hemlösas syn på brottslighet, så vill du ju veta lite mer om hemlösas situation i Sverige idag och exempelvis hur just de påverkas av brottsligheten i samhället. Du vill inte hamna direkt i slutsatserna av din studie, då de för dig är ointressanta om du inte känner till bakgrunden av problemet! Tanken är också att du ska väcka läsarens intresse. 
 
Bakgrunden består av flera olika delar. Den första delen kallas ibland för inledning. Min erfarenhet är att denna del, konstigt nog, kan vara den absolut svåraste att skriva. Därför brukar jag rekomendera att man skriver inledningen till studien det allra sista man gör. Istället tycker jag att du ska angripa problemformuleringen direkt.
 
 
Tips för problemformuleringen:
  • Läs på innan!
    Innan du bestämmer dig för att snäva in på ett område är det viktigt att du är påläst innan. Jag har ofta (hur många gånger som helst) gjort misstaget att först bestämma mig om vad jag ska skriva om, för att sedan läsa in mig på ämnet. Säkert har många lyckats med att göra såhär! Men man tappar så mycket. Om man först läser in sig på ett brett ämne, säg hemlöshet som exempel igen, så skapar man sig en kunskapsbas och kan utifrån den fatta bätttre beslut om vad som är värt att studera och inte. Det är mycket mer tidseffektivt! Risken annars är att man bestämmer sig för en fråga för att sedan upptäcka att det redan finns tuseltals studier som svarar på den frågan eller att frågan egentligen inte är så intressant. Som sagt händer det mig ofta, och kanske beror det på att man tror att man är mer insatt än vad man är? Verkligheten är som en kalldusch när man börjar läsa studier och inser hur lite man egentligen kunde. Så spara tid och energi och läs in dig på ämnet ordentligt innan.

  • Make it interesting!
    I problemformuleringen ska du formulera ditt problem, som just ordet betyder. Du ska använda dig av källor för att beskriva varför det är intressant och viktigt att studera just det Du ämnar att studera. Ta inget som självklart! Använd dig gärna av källor från samhällsdebatten eller svenska myndigheter för att trycka på vikten av din studie. Det ska kännas rätt och intressant i tiden! 

  • Skriv inte klart den!
    Ett av problemen jag brukar ha är att skilja mellan källorna i problemförmuleringen, och de som jag använder mig av i det senare avsnittet tidigare forskning. Vilken information ska stå vart? Allteftersom du skriver på din uppsats brukar det klarna mer och mer, men ofta sitter man kvällen innan inlämning och lägger om informationen i uppsatsen för att det ska kännas att den är på rätt plats. Min strategi är faktiskt att mycket kortfattat skriva ihop en problemformulering (utan källor) för att sedan pö om pö fylla i källor som känns relevanta. 
 
Mer tips och råd kring hur du skriver en klockren problemformulering är på gång! 
Vad vill du lära dig mer om? Finns det något som du inte förstår? Ställ gärna frågor så försöker jag svara på dem så gott jag kan!
 

Kommentera här:

[googlef68c48e64b78e522.html]